|
Velikonoční obchůzky s řehtačkami a klapačkami
Ve dnech 13. až 15. dubna 2006 pokračovala opět po roce dokumentace spontánně udržované tradice velikonočního řehtání a klapání na území mezi Holicemi v Čechách, Vysokým Mýtem, Luží a Hrochovým Týncem, které zde na Bílou sobotu vrcholí obchůzkou s maskovanou postavou nazývanou Jidáš a účastníci obchůzky jsou v jednotlivých domech obdarováváni. Jedná se o výjimečný kulturní fenomén konaný dětmi, v němž se mísí prvky relativně mladé (křesťanské) s mnohem staršími obřadními úkony, ale i s reprodukcemi tradičních motivů, které realizováním v nových podmínkách ztrácejí nádech čehosi archaického a tvoří běžnou součást života obyvatel konkrétního regionu. Východočeské muzeum v Pardubicích provádí dokumentaci uvedené tradice systematicky od počátku 90. let 20.století, při čemž hlavní poznatky byly publikovány ve třech studiích, uveřejněných ve Východočeském sborníku historickém č. 4 (1994), č. 10 (2001) a č. 12 (2005). Jelikož je tradice velikonočního řehtání a klapání na uvedeném území přirozenou zvyklostí, při níž se uplatňuje invence nositelů obyčeje, každá etapa dokumentace přináší další bohaté rozšíření doposud podchycených skutečností. Informace získané o letošních Velikonocích najdou mimo jiné uplatnění v rámci muzeem řešeného výzkumného projektu s názvem "Výroční obyčeje jako součást společenského života obyvatelstva východních Čech (současný stav v návaznosti na tradici a možné perspektivy)", který byl Ministerstvem kultury České republiky zařazen do resortního systému výzkumu a vývoje pod číselným kódem DB06P01RNK002. Následujícími fotografiemi s komentářem bychom rádi zájemcům přiblížili příznačné situace, které se o Velikonocích v roce 2006 v některých lokalitách na výše uvedeném území odehrály. Uvítáme případné podněty!
|
1. Nezbytným vybavením účastníků obchůzek jsou dřevěné hlučící nástroje různých konstrukcí. Tyto, místně označované "vrkačky", patří "vrkačům" z Blížňovic.
|
|
|
2. "Vrkači" z Blížňovic na Zelený čtvrtek. Blížňovice jsou nevelkou vesnicí, čemuž odpovídá i počet dětí vhodného věku, které se obchůzky zúčastňují. Proto je vítána i dívka, i když zde donedávna chodili jen chlapci.
|
3. Polední obchůzka na Zelený čtvrtek v Čankovicích. "Vrkači" nejprve třikrát obejdou návesní kapli a poté po určené trase procházejí vesnicí
|
|
|
4. Odpolední obchůzka na Zelený čtvrtek ve Stradouni. Na průběh dozírají nejstarší chlapci, označovaní "velký pán" a "malý pán".
|
5. Závěr odpolední obchůzky na Zelený čtvrtek ve Lhotě u Chroustovic. Chlapci obcházejí třikrát návesní kříž, u něhož pak pokleknou.
|
|
6. Večerní obchůzka na Zelený čtvrtek ve Slepoticích. Chlapci se pohybují ve dvou řadách, vše řídí nejstarší "pán".
|
|
|
7. Zahájení odpolední obchůzky na Zelený čtvrtek v Radimi. Vychází se od severního okraje obce.
|
8. Polední obchůzka na Velký pátek v Trojovicích bude zakončena modlitbou u hlavního kříže na místním hřbitově.
|
|
|
9. Zahájení obchůzky na Velký pátek v Přestavlkách. Vychází se z obvyklého okraje obce.
|
10. Na Velký pátek v 15 hodin obcházejí "hrkači" z Turova třikrát návesní kapli
|
|
|
11. Chlapci při odpolední obchůzce na Velký pátek v Chroustovicích.
|
12. V části Chroustovic, zvané Závodí, chodí "hrkat" samostatná skupina místních chlapců.
|
|
|
13. Večerní obchůzka na Velký pátek v Řestokách měla jen malé zastoupení.
|
14. Přes malý počet chlapců vhodného věku pokračují obchůzky v nevelké obci Zájezdec, kde byla v minulosti tato tradice na čas přerušena.
|
|
|
15. V Zájezdci se uskutečňuje i obchůzka s černě maskovaným Jidášem na Bílou sobotu včetně příznačného vyvolávání u jednotlivých domů: "Páni, dámy, dejte něco od vrkání! Jidáši, Jidáši, cos to učinil, že jsi svého pána zradil? Za to budeš pykati, s čertem ďáblem sídliti!".
|
16. Jidáše v černém mají v současnosti také v Přestavlkách .
|
|
|
17. Obchůzka s Jidášem na Bílou sobotu v Brčekolech.
|
18. Ve Městci je kostým Jidáše vytvořen z rákosu. S takto maskovaným Jidášem se projde na Bílou sobotu vesnicí od severního na jižní konec, kde je kostým z představitele Jidáše sejmut a později odpoledne pak na poli za vsí spálen.
|
|
|
19. Po sejmutí rákosového kostýmu vede představitel Jidáše obchůzku po domech, při které jsou vybírány dárky. Jeho obličej nyní zakrývají papírové stuhy splývající z klobouku.
|
20. V Turově je pro Jidáše typický kostým z rulíků sena s příměsí slámy. Také kostým jeho vodiče má ustálenou formu.
|
|
|
21. Po skončení obchůzky je maskování z představitele Jidáše sejmuto a zapáleno, aby shořelo, zatímco se účastníci obchůzky dělí o vykoledované peníze, syrová vajíčka a sladkosti.
|
22. V Uhersku vozí Jidáše, obaleného rulíky ze slámy, v posledních letech v káře. Je dlouhou tradicí, že všichni účastníci obchůzky mají začerněné tváře. Po jejím skončení se sláma z Jidáše spálí.
|
|
|
23. Snímání slaměného kostýmu z představitele Jidáše po skončení obchůzky na Bílou sobotu v Týnišťku.
|
24. Pálení méně pracných částí Jidášova maskování, zejména čepice zhotovené z rákosu, po obchůzce na Bílou sobotu v Týnišťku.
|
|
|
25. Ve Slepoticích leží představitel Jidáše zcela zahrabán v seně ve vozíku a jeho přítomnost naznačuje pouze vyčnívající klobouk. Specifický atribut, nošený při obchůzkách, trnitý prut, nahrazovaný někde bičem, má zde podobu již tradiční žerdi s mnoha papírovými stuhami.
|
26. Ve Slepoticích jsou výzdoba a seno z vozíku po skončení obchůzky s Jidášem spáleny poté, co je bohatá výslužka rozdělena mezi účastníky.
|
|
|
27. Jidáš při obchůzce na Bílou sobotu v Chroustovicích.
|
28. Chlapci z Jenišovic, Martinic a Zalažan konají obchůzky společně ve všech třech vesnicích. Na Bílou sobotu je Jidáš ve slaměném kostýmu vezen na káře.
|
|
|
29. Po skončení obchůzky s Jidášem směřují všichni k toku Novohradky u Zalažan, kde na louce Jidáše vyklopí z káry a sejmou z něho maskování.
|
30. Před spálením Jidášova maskování rozhazují "páni" sladkosti z výslužky kolem a ostatní rychle pro sebe sbírají, co najdou.
|
|
|